Субота, 5 Липня, 2025

На тлі глибокої кризи вугільної галузі, що послідувала за втратою європейського експортного ринку, у Росії різко зросла затовареність портових складів вугіллям. Загалом на складських майданчиках зібралося майже 50 млн тонн продукції, або чверть всього експорту за 2024 рік, розповів "Комерсанту" директор з аналітики Інгосстрах Банку Василь Кутьїн. Зростаючу затовареність у портах підтвердили й інші джерела видання — з компаній-стивідорів (вони організують навантаження та розвантаження товарів на комерційні судна): "Практично всі порти з повними складами – немає вивезення та попиту при незрозумілому ринку". Керуючий директор рейтингового агентства НКР Дмитро Орєхов оцінює ступінь затовари складських об'єктів у російських портах у 15–20%. За даними глави аналітичного відділу інвесткомпанії "Ріком-Траст" Олега Абелева, у головних портах РФ запаси вугілля перевищують середньомісячні показники на 20-25%. "Цьогорічне скорочення обороту [вугілля] свідчить про зниження попиту або проблеми з вивезенням, що й веде до накопичення запасів. Поки баланс не відновиться, проблема зберігатиметься", – зазначили у керуючій терміналом у Тамані організації ОТЕК. Там пояснили, що зайві запаси вугілля спостерігаються у великих виробників чи трейдерів, чиї логістичні чи комерційні ланцюжки опинилися під тиском. На думку Орєхова, проблема із затовареністю збережеться як мінімум до кінця поточного року, якщо не покращиться ситуація з падінням експортного попиту на російське вугілля і не буде вирішено логістичних труднощів. На думку Абелева, надлишок продукції за поточних темпів перевалки збережеться до кінця третього кварталу, а можливо і четвертого (якщо не зросте експортний попит). Для звільнення складів та зростання експорту необхідне глобальне збільшення цін на вугілля, що зробить рентабельним експортне постачання, зазначають аналітики NEFT Research. На тлі затовареності складів вугіллям вартість його перевалки в портах впала в червні на діапазон від 23,3 до 48,6% у річному вираженні, до $9,2–13 за тонну, залежно від порту, підрахували аналітики. Це на 7,3–18,8% нижче за травневі показники. За інформацією NEFT Research, у травні обсяги транспортування російського енергетичного вугілля на експорт через порти в залежності від регіону відправлення та точки призначення падали більш ніж на 50%. Вивезення вугілля з РФ морем скорочується найвищими темпами починаючи з січня 2024 року, підкреслив директор Центру цінових індексів Роман Соколов. У NEFT Research раніше повідомляли, що, згідно з підрахунками, за 2024 рік морський експорт із Росії скоротився на 7,5% рік до року, а сумарний – на 9%. За даними Міненерго, обсяг вивезення продукції минулого року впав на 8% до 195,9 млн т, а видобуток знизився на 0,2% до 443,4 млн т.