США у будь-який момент можуть зупинити постачання деталей китайській авіакомпанії Comac для виробництва літака C919, який мав кинути виклик літакам Boeing і Airbus. Про це пише газета Financial Times.Протягом багатьох років Пекін покладав великі надії на літак C919, перший пасажирський авіалайнер, повністю розроблений у Китаї. Уряд вважав, що він зможе кинути виклик домінуванню Boeing і Airbus, демонструючи технологічну незалежність Китаю та прогрес державного авіавиробника Comac.Але на тлі загострення торговельної війни між США та Китаєм аналітики попереджають: сильна залежність C919 від американських постачальників критичних компонентів може поставити під загрозу як збільшення виробництва, так і обслуговування вже наявних літаків.Три найбільші державні авіакомпанії Китаю вже експлуатують 17 літаків C919, і Comac планує випустити щонайменше ще 30 одиниць цього вузькофюзеляжного лайнера цього року. Але напруженість між Вашингтоном і Пекіном показує, наскільки китайські компанії залежать від американських постачальників.За даними аналітика Bank of America Рона Епштейна, у виробництві C919 задіяно 48 основних постачальників зі США, 26 — з Європи та лише 14 — з Китаю.Аналітики зазначають, що для більшості західних компонентів китайських аналогів поки що не існує, тому США можуть "зупинити Comac у будь-який момент", як сказав Річард Абулафія, керівник AeroDynamic Advisory.Одним із найважливіших компонентів літака є двигун LEAP-1C, який виробляє компанія CFM International — спільне підприємство американської GE Aerospace та французької Safran. Хоча Китай і розробляє власну альтернативу — двигун CJ-1000A — він досі проходить випробування й "ще не готовий", за словами Дена Тейлора з консалтингової авіакомпанії IBA.Попри те, що виробництво двигунів CFM триває, зокрема у Франції, їхній основний модуль виготовляється в Огайо (США). Якщо доступ до нього буде обмежено, це може створити серйозні проблеми для Comac, наголошує Тейлор.Інші американські постачальники C919 — це Honeywell, Collins Aerospace, Crane Aerospace & Electronics та Parker Aerospace, які забезпечують важливі авіаційні системи. Honeywell не надала коментаря, а Collins відмовилась обговорювати свої відносини з Comac."На відміну від багатьох інших галузей, комерційна авіація не стала залежною від дешевої китайської збірки", — пише Епштейн з Bank of America. — "Більшість китайських постачальників C919 не виробляють високотехнологічні компоненти — такі як двигуни, системи управління, авіоніку чи приводи".Аналітик із Великої Британії Саш Туса зауважує: хоча США ще не заявили, що припинять постачання для C919, це може стати наступним кроком. При цьому навіть технічне обслуговування й ремонт уже випущених літаків залишатиметься залежним від американських компаній, наголошують аналітики.