Середа, 19 Березня, 2025

Росія зіткнеться з падінням авіаперевезень в поточному році через дефіцит літаків у вітчизняних авіакомпаній. За підсумками року обсяг перевезень на внутрішніх рейсах впаде на 6,1% порівняно з 2024-м і складе 79,5 млн. пасажирів, а на міжнародних знизиться на 6,7%, до 25,2 млн. осіб. Це випливає із прогнозу наукового центру "Аеропрогрес", пишуть "Відомості". У Росавіації також очікують падіння авіатрафіку, але в менших масштабах: на внутрішніх лініях обсяг перевезень скоротиться на 1,5%, до 83,3 млн пасажирів, а на міжнародних – на 2%, до 26,4 млн. У той же час, за даними за січень-лютий, авіаперевезення залишилися на рівні аналогічного періоду. При цьому минулого року пасажиропотік російських авіакомпаній став найвищим починаючи з 2019-го і склав 111,7 млн осіб, що на 5,9% більше у порівнянні з 2023-м. Однак він був забезпечений за рахунок більш інтенсивної експлуатації парку літаків, що має. У Росавіації зазначали, що через труднощі з ремонтом 2024 року компаніям довелося вивести з експлуатації 58 повітряних суден. У результаті загальний парк російських авіакомпаній скоротився до 1138 літаків та 920 вертольотів. Поповнити парк за рахунок придбання іноземних повітряних суден вітчизняні авіакомпанії не можуть після повномасштабного вторгнення Росії в Україну США, ЄС та інші країни заборонили постачати в країну готові літаки, а також запчастини. Найбільші світові авіавиробники Boeing та Airbus припинили технічну підтримку наявних лайнерів. У результаті російським авіаперевізникам довелося самотужки ремонтувати західні літаки і вдаватися для цього до "канібалізації" — розбирати на деталі одні лайнери для ремонту інших. При цьому флот авіакомпаній Росії на дві третини складається із іноземних літаків, які забезпечують 90% перевезень пасажирів усередині країни. Ще близько 150 бортів – це SSJ-100, які також сильно залежать від західних комплектуючих. У відповідь на санкції проти цивільної авіації російська влада анонсувала амбітну програму відродження вітчизняного авіапрому. Планувалося, що до 2030 року авіакомпанії отримають понад тисячу вітчизняних лайнерів. Проте за три роки війни авіазаводи випустили лише п'ять літаків — три Ту-214 та два Іл-96-300, писав "Комерсант". На початку 2025 року уряд скоротив у 1,5 рази план з випуску повітряних суден. Крісельна ємність авіапарку у розпорядженні вітчизняних експлуатантів "досягла своєї межі", констатує головний експерт Інституту економіки транспортної політики НДУ ВШЕ Федір Борисов. "У авіакомпаній немає ресурсів нарощувати ємність, більше того, вона так чи інакше скорочуватиметься", – зазначив експерт. За його словами, у найближчі 2–3 роки авіакомпанії не отримають у достатній кількості вітчизняні літаки, а придбати лайнери за кордоном буде складно не лише через санкції, але через їхню обмежену кількість на вторинному ринку.