Понеділок, 20 Січня, 2025

Російські вугільні компанії зіткнулися зі скороченням експорту. За підсумками 2024 року вугільникам вдалося продати на зовнішні ринки 195 млн тонн продукції – на 17,5 млн тонн менше, ніж роком раніше, і на 26,2 млн тонн менше за показник 2022 року. З посиланням на російські Ведомости.Порівняно з довоєнним 2021 роком (223,4 млн тонн) вугільний експорт із Росії обвалився на 13%, а його поточні обсяги стали найнижчими за останні 6 років. Так, у 2020 році на експорт було вивезено 211 млн тонн вугілля, у 2019-му — 199 млн тонн, у 2018-му — 193 млн тонн.На динаміку експортних поставок продовжують чинити негативний вплив санкції: на відміну від нафти і газу, які Європа продовжує закуповувати, нехай і в невеликих обсягах, вугілля потрапило під тотальне ембарго, а найбільші вугільні компанії – СУЕК і Мечел — було внесено до санкційних списків США.Як йдеться в матеріалі, ситуацію погіршили проблеми на залізницях, які виявилися не готовими до «розвороту економіки на Схід». Брак локомотивів і машиністів при збільшенні вантажопотоку поставили РЖД на межу транспортного колапсу: середня швидкість руху на мережі впала нижче 35 км/год і стала мінімальною з 1991 року.Експортні ціни на вугілля при цьому обвалилися до 7-річних мінімумів. І як підсумок, більше половини вугільних компаній у Росії стали збитковими, а вся галузь завершила рік з від'ємним фінансовим результатом: сальдований збиток склав 81 млрд рублів (за даними Росстату на січень-жовтень).Відрізані санкціями від зовнішніх ринків вугільники почали «різати» видобуток. У головному вугільному регіоні – Кемеровській області – за підсумками минулого року він скоротився на 15,8 млн тонн, до 198,4 млн. Експорт вугілля Кузбасу просів на 10%, до 102 млн тонн.У 2024 році стало відомо про те, що прибуток вугільної галузі РФ, однієї з найбільших сировинних галузей економіки, за рік впав на 93%.У січні-квітні 2024 року прибуткові компанії накопичили 72 млрд рублів прибутку, збиткові отримали 58 млрд рублів збитку. Загалом російська вугільна галузь отримала 14 млрд рублів прибутку. Це майже на 200 млрд менше, ніж за той самий період роком раніше.Індія, на яку припадає близько третини російського вугільного експорту, за березень-травень 2024 року скоротила закупівлі на 22% – до 6,76 млн тонн. Також упав експорт до Туреччини, Південної Кореї та Японії.Китай, найбільший покупець російської сировини, ввів імпортне мито на вугілля, що не поширюється на інших постачальників — Індонезію та Австралію, які входять до зони вільної торгівлі з КНР.Російські залізниці третій рік поспіль фіксують скорочення вантажоперевезень Росією на тлі санкцій, які вдарили по експорту, і зростаючих складнощів з управлінням рухом поїздів.У листопаді 2024 року навантаження на мережі РЖД впало на 5,8% рік до року, до 95,6 млн тонн, а накопиченим підсумком за 10 місяців просіло на 4,4%.Перевезення вугілля — основного вантажу РЖД, на який припадає близько третини всіх перевезень, — скоротилися на 6,2% після того, як вугільники зіткнулися з обвальним падінням експорту і були змушені скоротити видобуток до мінімуму з пандемії 2020 року.Навантаження чорних металів зменшилося на 9,9% – також слідом за продажами металургів на експорт. Перевезення лісу, які торік впали на 14,2% після того, як країни ЄС ввели ембарго на поставки з Росії, скоротилися ще на 1,7%. Навантаження будівельних вантажів стало меншим на 14,4%, цементу — на 4,7%, зерна — на 3,3%, хімічних вантажів — на 2,9%, нафти і нафтопродуктів — на 1,1%.